Begeleid reizen
De PRM-service (people with reduced mobility) biedt hulp aan mensen met een lichamelijke of geestelijke beperking. In opdracht van Keulen Bonn Airport worden passagiers met beperkte mobiliteit begeleid door het Duitse Rode Kruis. Je wordt bij vertrek naar het vliegtuig gebracht en bij aankomst weer opgehaald. De service is gratis.
Als je assistentie nodig hebt, informeer dan je luchtvaartmaatschappij, je touroperator of je reisbureau bij het boeken van je vlucht, ten minste 48 uur voordat je op reis gaat.
Je luchtvaartmaatschappij geeft de informatie door aan de assistentiemedewerkers van het Duitse Rode Kruis, die namens Keulen Bonn Airport de assistentie verlenen. Als je niet eerder dan 48 uur voor je reis assistentie kunt boeken, kunnen we je nog steeds helpen, maar kan de wachttijd langer zijn. Meld je bij aankomst bij een van onze meldpunten.
Het is niet mogelijk om direct op de luchthaven te reserveren.
De volgende internationale categorisering wordt gebruikt om de mate van beperking te beoordelen:
- WCHR
Passagiers die trappen kunnen op- en aflopen en zich kunnen verplaatsen in de cabine van het vliegtuig, maar geen lange afstanden kunnen lopen. Ze worden met een rolstoel naar de gate gebracht. - WCHS
Passagiers die geen trappen kunnen op- en aflopen maar zich wel kunnen verplaatsen in de cabine. Ze worden naar de vliegtuigdeur gebracht. - WCHC
Passagiers die volledig immobiel zijn en met een rolstoel van en naar het vliegtuig moeten. Ze worden naar hun stoel in de cabine gebracht of bij aankomst opgehaald. zelfstandig zijn en geen trappen kunnen lopen. Ze worden naar hun stoel gebracht of bij aankomst opgehaald. - BLND
Visueel gehandicapte of blinde passagier. - DEAF
Dove of slechthorende passagier. - DPNA (Disabled Passenger with Intellectual or Developmental Disability Needing Assistance)
Passagier met een verstandelijke of ontwikkelingsstoornis of een verborgen handicap (bijv. ADHD, autisme, afasie, dementie).
Informeer je luchtvaartmaatschappij als je mobiliteitshulpmiddelen of een hulphond wilt meenemen.
Duitse Rode Kruis
Eerste hulp, PRM-dienst
Lees meer over parkeren voor personen met beperkte mobiliteit:
Parkeerplaatsen voor personen met een blauwe EU-parkeerkaart zijn te vinden
- in parkeergarage 1 (bovenste niveau)
- in parkeergarage 2 (niveau 2 / sector A)
- in parkeergarage 3 (niveau 1 / sector A)
Houd de blauwe EU-parkeerkaart goed zichtbaar. De routebeschrijving naar de barrièrevrije parkeerplaatsen in parkeergarage 2 kunt u hieronder als PDF downloaden.
U parkeert één uur of korter?
Met een blauwe EU-parkeerkaart of een gehandicaptenkaart met het symbool aG, H, B of Bl kun je een uur gratis parkeren in parkeergarage 2 of in de zones voor kort parkeren (P1 kort of P1 A).
Ga na binnenkomst in de parkeergarage naar de kassa in P2 (niveau 4) of naar de informatiebalie in Terminal 1. Op vertoon van uw gehandicaptenkaart en ID-kaart krijgt u één uur korting.
Parkeer je langer dan een uur?
Als je langer dan een uur parkeert, krijg je alleen in parkeergarage 2 50% korting op het geldende parkeertarief. Toon je gehandicaptenkaart en ID-kaart bij de kassa in P2 (niveau 4) voordat je de parkeergarage verlaat.
In beide gevallen geldt het volgende:
- De houder van de gehandicaptenkaart moet aanwezig zijn, aangezien de kaart niet overdraagbaar is.
- Persoonlijke gegevens zijn nodig voor controledoeleinden en er wordt een kopie van de ID-kaart gemaakt.
- De kortingen zijn niet van toepassing op online tarieven en reserveringen.
- Kortingen worden verleend op vrijwillige basis zonder recht op subsidie.
In parkeergarage 2 bevinden zich alarmknoppen waarmee u hulp kunt inroepen. Deze zijn met borden aangegeven.
Als u nog vragen hebt, kunt u contact opnemen met ons parkeerbeheer.
Zorg ervoor dat je vroeg genoeg op de luchthaven bent om voldoende tijd te hebben om in te checken.
Begeleiding naar de terminal
Als je opgehaald wilt worden op een van de parkeerterreinen, stoepranden, taxistandplaatsen of bij de terminal voor langeafstandsbussen, meld je dan bij een van de oproeppunten. Je vindt ze bij:
- Terminal 1: Ingang check-in 100 / Veiligheidscontrole vertrekniveau; (buiten het gebouw)
- Terminal 1: Ingang check-in 200; vertrekniveau (buiten het gebouw)
- Terminal 1: Ingang 1, niveau 0 (tegenover de tandartspraktijk)
- Parkeergarage 2: Niveau 4
- Parkeerplaats 32 / terminal voor langeafstandsbussen: bij de ingang van het gebouw
Inchecken
Ga naar de incheckbalie van je luchtvaartmaatschappij en vertel het personeel dat je hebt geboekt. PRM-service. Het incheckpersoneel informeert het Duitse Rode Kruis en wijst je waar je moet wachten (PRM-servicepunt). Je wordt ongeveer 50 minuten voor vertrek opgehaald en naar de gate begeleid.
Meld je ook bij de incheckbalie van je luchtvaartmaatschappij als je online hebt ingecheckt (een melding vooraf alleen is niet voldoende).
Veiligheidscontrole
De PRM-medewerkers begeleiden u door de veiligheidscontrole naar de gate. Houd rekening met de vereisten voor handbagage.
Begeleidende persoon
Eén begeleider is toegestaan. Gezinnen met kleine kinderen kunnen bij elkaar blijven.
Eigen rolstoel of mobiliteitshulpmiddelen
Rolstoelen en andere mobiliteitshulpmiddelen moeten worden geregistreerd. Informeer bij je luchtvaartmaatschappij naar de vervoersvoorwaarden voor het vervoer van je rolstoel of elektrische rolstoel. Over het algemeen is het vervoer van maximaal twee mobiliteitshulpmiddelen gratis.
Je kunt je rolstoel afgeven als ingecheckte bagage (je krijgt dan een rolstoel op de luchthaven) of blijven zitten tot je bij de gate bent.
Hulphond
Je assistentiehond moet geregistreerd zijn wanneer je je vlucht boekt. Vertel je luchtvaartmaatschappij ten minste 48 uur voor je reis over je assistentiehond. Zorg dat je voor vertrek alle documentatie bij de hand hebt.
Informatie over de standaarden van de PRM-ondersteuningsservice vindt u hieronder. Als u nog vragen hebt, kunt u ons een e-mail sturen: gate-service @koeln-bonn-airport.de