Veelgestelde vragen

Algemene FAQ

Inchecken

U kunt hier zien bij welke incheckbalies u kunt inchecken voor uw vlucht. Als u uw vlucht met een sterretje markeert, wordt u automatisch op de hoogte gebracht van eventuele wijzigingen.

Vraag bij uw luchtvaartmaatschappij

Vraag bij uw luchtvaartmaatschappij wanneer het inchecken voor uw vlucht sluit.

Sommige luchtvaartmaatschappijen bieden de mogelijkheid om de avond van tevoren in te checken. Of uw luchtvaartmaatschappij deze service biedt, kunt u hier opzoeken.

Handbagage/Ruimbagage

Elke luchtvaartmaatschappij heeft haar eigen regels voor bagage en handbagage. Informeer voor vertrek bij uw luchtvaartmaatschappij.

Hier vindt u informatie over wat is toegestaan en verboden in de handbagage Veiligheidscontrole.

Aankomst

Het adres is: 

Keulen Bonn Airport
Kennedystraße
51147 Keulen

Klik hier voor meer informatie over hoe u hier kunt komen.

De luchthaven is gemakkelijk te bereiken met interlokaal en lokaal vervoer. Onder andere ICE- en S-Bahn-treinen stoppen op het treinstation en er zijn ook talloze busverbindingen. Alle informatie voor uw reis met het openbaar vervoer vindt u hier.

Overige

Roken is mogelijk in de veiligheidszone in beide terminals. In Terminal 1 hoort de rooklounge bij Cafetiero (Gate B 70/73). In Terminal 2 bevindt deze zich tegenover Gate D 70.

 

U vindt alle vliegbestemmingen vanuit Keulen/Bonn hier

Als het bagagestuk verloren is gegaan tijdens de reis of in het vliegtuig, neem dan contact op met uw vliegtuigmaatschappij
Als het bagagestuk verloren is gegaan in de terminal of bij de veiligheidscontrole, neem dan contact op met het bureau voor gevonden voorwerpen

Als je iets bent kwijtgeraakt in de trein, op het station of in het openbaar vervoer, is het desbetreffende bureau voor gevonden voorwerpen van de vervoersmaatschappij verantwoordelijk. 

De contactgegevens van alle luchtvaartmaatschappijen bij CGN vind je op de overzichtspagina

p>De contactgegevens van de reisbureaus en touroperators die op de luchthaven vertegenwoordigd zijn, vind je hier.

Informatie over brengen en halen vindt hier.

FAQ over parkeren

In- en uitrijden (algemeen)

De maximale instaphoogte in P2 en P3 is 1,95 meter. Grotere voertuigen kunnen gebruik maken van de noordelijke parkeerplaats of P1.

Motoren of scooters kunnen tegen het reguliere tarief worden geparkeerd in parkeergarage 2 in de aparte veiligheidszone (niveau 4, sector D).

Gebruik hiervoor de centrale slagboom die vanaf de snelweg naar niveau 4 in P2 leidt. Neem geen normaal ticket bij de slagboom, maar gebruik de intercomfunctie. U krijgt dan een ticket van de kassa en de slagboom wordt handmatig geopend. Vervolgens wordt het beveiligingsgebied voor het parkeren van de motor/scooter geopend.

Na het parkeren moet het ticket worden gevalideerd bij de kaartautomaat (naast het loket) tegen het reguliere tarief. Spreek daarna de kassa aan, zodat de beveiligingszone kan worden geopend. Druk nogmaals op de intercomfunctie bij de uitgangsbarrière. De slagboom wordt dan weer handmatig geopend.

Er is een belknop bij alle in- en uitgangen die je doorverbindt met het servicepersoneel. Het servicepersoneel is 24 uur per dag beschikbaar om je vragen te beantwoorden. 

Klassiek: Bij het binnenrijden van de parkeergarage bij de centrale slagboom wordt een ticket ingenomen. Deze is gekoppeld aan het kenteken van uw voertuig en hiermee kunt u zonder ticket elk ander parkeergebied in- en uitrijden. Als u uw parkeergeld bij een betaalautomaat wilt betalen, moet u dit ticket bij de betaalautomaat inwerpen.

Reservering: Als er geen kenteken is ingevoerd bij de online reservering, wordt de slagboom geopend door de QR-code in de bevestigingsmail te scannen.

Binnen de vrije transittijd (maximaal één keer per dag) opent het ticket de slagboom naar de uitgang zonder aparte validatie, tenzij de slagboom automatisch opent.

Bij de uitgang kun je betalen met pinpas/debetkaart, Apple Pay, Google Pay of creditcard (Amex, MasterCard, VISA). Bij de ticketautomaten kun je betalen met contant geld, pinpas/debetkaart, Apple Pay, Google Pay en creditcard (Amex, MasterCard, VISA).

Na het passeren van de slagboom kunt u direct voor de terminals gratis stoppen binnen een vrije doorrijtijd van tien minuten (maximaal één keer per dag). Na afloop van de vrije doorrijtijd geldt het geldende tarief volgens de parkeertarieftabel.

Als u wilt parkeren op parkeerterrein P2 of P3, wordt u daarheen geleid vóór de centrale slagbomen. Wie in parkeergarage P1 wil parkeren, moet door de centrale slagboom bij de ingang van de terminal. Klanten met een online reservering voor parkeerplaats P1 gebruiken hun identificatiemedium bij de eerste slagboom/centrale slagboom.

Het servicepersoneel van de luchthaven zal dergelijke gevallen ter plaatse controleren en ophelderen.

In- en uitrijden (reservering)

Als u binnen de gereserveerde tijd binnenrijdt (of binnen de geldige respijtperiode volgens uw reserveringsbevestiging), herkent de slagboom uw identificatiemedium en gaat hij open.

Als u het kenteken van uw voertuig hebt ingevoerd als onderdeel van uw reservering, gaat de slagboom automatisch open via kentekenherkenning. In principe kunt u altijd de QR-code op uw reserveringsbevestiging voor de QR-codelezer houden om de slagboom te openen.

Dit is ook geldig ongeacht het opgeslagen kenteken en opent de slagboom zelfs als je met een ander kenteken dan het opgeslagen kenteken naar binnen wilt.

U kunt een van de identificatiemiddelen die zijn opgeslagen voor deze reservering gebruiken voor het in- en uitrijden. U vindt de identificatiemiddelen op uw reserveringsbevestiging. Als u het kenteken van uw voertuig hebt opgeslagen, moet dit automatisch worden herkend wanneer u de parkeergarage in- en uitrijdt en moet de slagboom opengaan. Als u de parkeergarage meer dan 12 uur voor de gereserveerde uitgang wilt verlaten, wordt het kenteken om veiligheidsredenen niet geaccepteerd bij de uitgang en moet u een ander identificatiemedium gebruiken om uit te rijden. U kunt altijd de QR-code op uw reserveringsbevestiging gebruiken ter identificatie.

Je kunt de QR-code van je reservering gebruiken om het ticket dat je per ongeluk hebt genomen bij het betaalstation te valideren en zo je reservering te activeren. Om dit te doen steek je eerst het papieren ticket in de automaat, waarna het reguliere parkeertarief wordt weergegeven. Houd nu de QR-code van je reservering voor de scanner van het betaalstation. Het ticket wordt gevalideerd en blijft in de automaat. Om de parkeergarage te verlaten, gebruikt u een van de identificatiemiddelen die voor deze reservering zijn opgeslagen.

In dit geval wordt voor de langere parkeerperiode parkeergeld in rekening gebracht volgens de parkeertarieven van de betreffende parkeergarage. Parkeren wordt in de regel per uur berekend, of per dag in het geval van langere overschrijdingen. Extra betalingen kunnen worden gedaan met Apple Pay, Google Pay of een creditcard (MasterCard, Amex, VISA) bij de uitrijautomaat. Als je geen creditcard hebt, kun je het extra bedrag betalen door de QR-code van je reservering te scannen bij een van onze betaalautomaten. Je ontvangt een betalingsbewijs.

Nee, u kunt direct naar de uitgang gaan met uw auto en het identificatiemedium gebruiken dat u bij de ingang hebt gebruikt. Als je het kenteken van de auto hebt ingevoerd bij de reservering en hebt gebruikt bij binnenkomst, gaat de slagboom automatisch open bij het verlaten van de slagboom. Als je een QR-code hebt ingevoerd, scan deze dan ook bij de uitgang.

Is er een terugbetaling als ik eerder vertrek dan geboekt?

De weergave "0 vrije parkeerplaatsen" betekent dat alleen degenen die niet online een parkeerplaats hebben gereserveerd niet meer kunnen inrijden. Als klant van een gereserveerde parkeerplaats kunt u nog steeds inrijden met het door u gekozen identificatiemedium. Wij garanderen dat er een parkeerplaats voor u vrij is.

De reservering geeft je één keer toegang tot en één keer toegang tot de gereserveerde parkeerplaats. Zodra je de parkeergarage verlaat, wordt je reservering als geldig beschouwd en kun je niet opnieuw naar binnen zonder een ticket te nemen.

Onlineboekingen

Gratis omboeken is eenmalig mogelijk, afhankelijk van beschikbaarheid, als de klant zich heeft geregistreerd in het online boekingssysteem, de omboeking minstens 12 uur van tevoren (voor het begin van de geboekte huurperiode) wordt gedaan en er niet meer dan 24 uur zit tussen het begin van de vorige en de nieuw geboekte huurperiode. Als door de omboeking een gunstiger tarief wordt gekozen, is betaling van het verschil niet mogelijk. Als een boeking wordt gemaakt zonder registratie, is het niet mogelijk om de reservering te wijzigen of te upgraden.

Je kunt je reservering tot 12 uur voor de geboekte entree annuleren. Terugbetaling van de reserveringskosten van €3 is uitgesloten. Als je de gereserveerde parkeerplaats niet gebruikt zonder te annuleren, heb je geen recht op restitutie van de parkeerkosten.

Als geregistreerde klant kun je je kenteken wijzigen. Log in op je gebruikersaccount en voer je bijgewerkte kenteken in onder Identificatiemiddelen. Het is ook mogelijk om de parkeerplaats te betreden zonder een correct opgeslagen kenteken met behulp van de QR-code als identificatiemedium, die je in je reserveringsbevestiging hebt ontvangen. De QR-code blijft hetzelfde na een kentekenwijziging.

De minimale parkeertijd voor online reserveringen is 24 uur voor parkeergarages P1, P2 en P-Noord en 48 uur voor P3.

Voor de parkeergarages P1, P2, P3 en de parkeergarage P-Noord is reserveren mogelijk tot 1 uur voor aanvang van het parkeren (beperkt contingent).

Je ontvangt ook een factuur bij de boekingsbevestiging die je per e-mail ontvangt. Zorg ervoor dat je het juiste factuuradres opgeeft bij het boeken, want dit kan later niet meer gecorrigeerd worden.

De luchthaven brengt €3 reserveringskosten in rekening.

Ja, je kunt meerdere boekingen maken voor dezelfde periode.

Voor online reserveringen moeten de parkeerkosten en de reserveringskosten die op het reserveringsscherm worden getoond, onmiddellijk na de reservering vooraf worden betaald via Apple Pay, Google Pay, PayPal of creditcard (Master Card, VISA of American Express). Het betaalmiddel (Apple Pay, Google Pay, PayPal of creditcard) moet ten minste geldig zijn tot het einde van de huurperiode die in de reserveringsbevestiging wordt vermeld.

Klanten zonder online reservering betalen de parkeerkosten na het parkeerproces via Apple Pay, Google Pay, creditcard (Master Card, VISA of American Express) bij een betaalautomaat of bij de uitgang. Contante betalingen zijn alleen mogelijk bij geldautomaten.

Je kunt de QR-code van je reservering gebruiken om het ticket dat je per ongeluk hebt genomen bij het betaalstation te valideren en zo je reservering te activeren. Om dit te doen steek je eerst het papieren ticket in de automaat, waarna het reguliere parkeertarief wordt weergegeven. Houd nu de QR-code van je reservering voor de scanner van het betaalstation. Het ticket wordt gevalideerd en blijft in de automaat. Om de parkeergarage te verlaten, gebruikt u een van de identificatiemiddelen die voor deze reservering zijn opgeslagen.

Veelgestelde vragen over het Entry/Exit System (EES)

EES Algemeen

Elke reiziger, ook minderjarigen, moet over een eigen geldig reisdocument beschikken om in het EES te worden geregistreerd. Als een kind alleen in het paspoort van een van de ouders staat vermeld en geen eigen document heeft, is registratie in het EES niet mogelijk. In dergelijke gevallen kan de toegang worden geweigerd of kan er een handmatige controle plaatsvinden, afhankelijk van de regels van de grensautoriteiten. Informeer vooraf bij uw luchtvaartmaatschappij of de bevoegde ambassade.

Ja, ook kinderen zijn verplicht zich te registreren in het EES. Voor alle niet-EU-burgers, inclusief baby's, wordt een EES-bestand aangemaakt met de paspoortgegevens en een gezichtsfoto. Vingerafdrukken zijn alleen vereist voor reizigers vanaf 12 jaar. Voor minderjarigen gelden speciale voorschriften, die per land kunnen verschillen. Meer informatie vindt u in de officiële richtlijnen.

Uw persoonsgegevens worden gedurende drie jaar na uw laatste grensoverschrijding in het EES opgeslagen. Als u de verblijfsduur overschrijdt of de toegangsvoorwaarden schendt, kunnen uw gegevens tot vijf jaar worden opgeslagen.

Als uw biometrische registratie bij het zelfbedieningssysteem mislukt, ga dan naar een handmatige grenscontrole. Daar wordt uw registratie door grensbeambten voltooid.

Als u vertragingen bij de grenscontrole constateert die van invloed kunnen zijn op uw vlucht, neem dan onmiddellijk contact op met uw luchtvaartmaatschappij. Zij kunnen u helpen en u door de volgende stappen leiden.

Ja, reizigers moeten rekening houden met langere wachttijden, vooral in de eerste fase van de implementatie. Ook op de lange termijn kan de grenscontrole meer tijd in beslag nemen vanwege de extra stappen die nodig zijn voor de EES-registratie.

Veel luchthavens bieden digitale zelfbedieningskiosken aan waar reizigers hun documenten kunnen scannen en hun biometrische gegevens kunnen registreren. Deze systemen kunnen alleen worden gebruikt als u in het bezit bent van een biometrisch paspoort.

Als u weigert biometrische gegevens te verstrekken, kan uw registratie niet worden voltooid en kan u de toegang tot het Schengengebied worden geweigerd. Het verstrekken van deze gegevens is wettelijk verplicht voor niet-EU-burgers die de EU binnenkomen.

U kunt piercings en brillen tijdens de registratie dragen, zolang uw gezicht goed zichtbaar blijft. Als het systeem geen duidelijk beeld kan vastleggen, kan het zijn dat de grensbewaking u vraagt om bepaalde voorwerpen tijdelijk te verwijderen.

Nee, elke reiziger moet zich afzonderlijk registreren, ook kinderen. Ouders of voogden kunnen kinderen helpen bij de registratie aan zelfbedieningskiosken of bij de handmatige grenscontrole.

Het EES is ontwikkeld in volledige overeenstemming met de EU-voorschriften inzake gegevensbescherming. Alle persoonlijke en biometrische gegevens worden versleuteld en veilig opgeslagen en zijn alleen toegankelijk voor bevoegd personeel onder strikte wettelijke voorschriften.

De verwerking van uw persoonsgegevens gebeurt in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van de EU. Het EES slaat uw gegevens uitsluitend op voor grenscontroledoeleinden en maakt er geen commercieel gebruik van. De gegevens worden drie jaar bewaard, of vijf jaar indien de toegestane verblijfsduur wordt overschreden. Alleen bevoegde autoriteiten hebben toegang tot deze informatie.

Nee, als uw biometrische gegevens al tijdens een eerdere reis zijn geregistreerd en nog steeds geldig zijn (binnen een bewaartermijn van 3 jaar), hoeft u zich niet opnieuw te registreren. Elke in- en uitreis wordt echter nog steeds automatisch geregistreerd door het EES.

Het EES registreert de volgende informatie: – persoonsgegevens zoals naam, voornaam, geboortedatum en nationaliteit; – paspoortnummer, land van afgifte en soort reisdocument; – biometrische gegevens, waaronder een gezichtsafbeelding en vier vingerafdrukken (zonder duimen); – reisgegevens zoals datum van binnenkomst en vertrek, grensdoorlaatposten en de duur van uw toegestane verblijf.

Om u bij het selfservice-systeem te kunnen registreren, hebt u een biometrisch paspoort nodig met een chip waarop uw persoonlijke en biometrische gegevens zijn opgeslagen. Dit is nodig om geautomatiseerde systemen bij de grenscontrole te kunnen gebruiken.

Als er op uw luchthaven zelfbedieningssystemen beschikbaar zijn, gebruik deze dan om uw gegevens vooraf te registreren. Daar scant u uw reisinformatie en registreert u uw biometrische gegevens.

Nadat u deze stap hebt voltooid, gaat u naar de grenscontrolebalie om de reguliere inreisprocedure te doorlopen. Grensbeambten zullen uw registratie controleren en de formele inreiscontrole uitvoeren.

Hetzelfde geldt bij het verlaten van de EU: uw vertrek wordt geregistreerd en u wordt mogelijk gevraagd om een kiosk te gebruiken of u rechtstreeks naar een grenscontrolepost te begeven.

De EES is niet van toepassing op EU-burgers of burgers van de geassocieerde Schengenlanden (Ijsland, Noorwegen, Zwitserland, Liechtenstein). Ze is evenmin van toepassing op hun familieleden uit niet-EU-landen die in het bezit zijn van een verblijfskaart, of op reizigers met een verblijfsvergunning of een nationaal visum voor langdurig verblijf dat is afgegeven door een Schengenland.

Zelfbedieningssystemen zijn geautomatiseerde kiosken die zich vóór de grenscontrole bevinden. Hiermee kunnen reizigers hun paspoort scannen, de vereiste reisinformatie invoeren en biometrische gegevens zoals vingerafdrukken en een gezichtsfoto registreren.

EES is van toepassing op niet-EU-burgers die voor een kort verblijf van maximaal 90 dagen binnen een periode van 180 dagen het Schengengebied binnenkomen, mits zij niet in het bezit zijn van een verblijfsvergunning of een visum voor langdurig verblijf.

Het inreis-/uitreissysteem (EES) is een nieuw EU-breed systeem dat automatisch registreert wanneer niet-EU-burgers het Schengengebied binnenkomen en verlaten. Het vervangt het handmatig afstempelen van paspoorten en helpt bij het controleren van de toegestane duur van korte verblijven om ervoor te zorgen dat de inreis- en uitreisvoorschriften worden nageleefd.

FAQ over toegankelijkheid

Barrièrevrij reizen

Ja, om ervoor te zorgen dat je precies de assistentie krijgt die je nodig hebt, moet je je luchtvaartmaatschappij, reisbureau of touroperator bij het boeken van je vlucht (ten minste 48 uur voor je vlucht) op de hoogte stellen van je assistentiebehoeften.

Ja, informeer je luchtvaartmaatschappij, reisbureau of touroperator bij het boeken van je vlucht als je assistentie nodig hebt (ten minste 48 uur voor je vlucht).

Als u uw behoefte niet vooraf heeft aangemeld, meldt u zich dan bij de check-in van uw luchtvaartmaatschappij. Sommige luchtvaartmaatschappijen hebben het aantal PRM's aan boord beperkt. Als er nog capaciteit beschikbaar is, zal de check-in u in het systeem registreren als PRM en het Duitse Rode Kruis (DRK) opdracht geven om u op te halen. Als de capaciteit bij de luchtvaartmaatschappij uitgeput is en u niet wilt omboeken, kunt u bij ons een rolstoel lenen en u door een familielid laten duwen. U vindt rolstoelen te leen na de veiligheidscontrole bij gate C72. Als u vóór de veiligheidscontrole een rolstoel te leen nodig heeft, neem dan contact op met de check-in of ga naar het DRK, terminal 1, trap 6, niveau 0 (aangegeven met: Erste Hilfe). Het gebruik van rolstoelen te leen is op eigen risico.

Hulphonden (alleen honden) mogen gratis vliegen. Meld uw hond aan bij het boeken van uw vlucht, maar niet later dan 48 uur voor de vlucht.

Ja, registreer je rolstoel of mobiliteitshulpmiddelen bij de luchtvaartmaatschappij of reisagent wanneer je je vlucht boekt (maar niet later dan 48 uur voor de vlucht).

Als je op de luchthaven aankomt met een rolstoel/rollator, kun je deze bij de check-in inleveren en een rolstoel gebruiken tot aan de gate. Je kunt de rolstoel ook bij je houden totdat je aan boord van het vliegtuig gaat.

Registreer uw elektrische rolstoel bij het boeken van uw vlucht. Er kunnen beperkingen zijn (bijvoorbeeld met betrekking tot het type accu). U kunt de relevante informatie opvragen bij uw luchtvaartmaatschappij

In de regel mag u uw elektrische rolstoel houden tot u aan boord gaat (afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij).

Nee. Voor handbagage gelden dezelfde regels als voor alle passagiers. Medische benodigdheden zijn hiervan vrijgesteld.

Eén begeleider is toegestaan. Gezinnen met kleine kinderen mogen bij elkaar blijven. Begeleidende personen moeten zich melden bij het inchecken.

De service is gratis.

Parkeerplaatsen voor mensen met beperkte mobiliteit zijn beschikbaar in de parkeergarages op speciaal gemarkeerde plaatsen.

Verdere informatie

Ga naar de incheckbalie van je luchtvaartmaatschappij en zeg dat je de dienst hebt aangemeld. Het incheckpersoneel zal het Duitse Rode Kruis informeren en je laten zien waar je moet wachten. Je wordt ongeveer 1 uur voor vertrek opgehaald en naar de gate gebracht.

Ja. Als u hulp nodig hebt vanaf het treinstation, de taxistandplaats of het busstation, gebruik dan onze hulppunten. Het Duitse Rode Kruis haalt u daar op en begeleidt u naar de check-in.