75 jaar Keulen/Bonn
Het luchthavenbedrijf viert zijn verjaardag
HomePassagiers75 jaar CGN

75 jaar CGN

Mensen, machines, meesterwerken: Keulen/Bonn Airport heeft in de loop van zijn geschiedenis vele mijlpalen bereikt en zich steeds verder ontwikkeld. Van de voormalige militaire luchthaven, naar de bloemenluchthaven in de opkomende Bonn-republiek, naar een moderne commerciële luchthaven met baanbrekende nieuwe terminalgebouwen en vele partners op en nabij het luchthaventerrein. Passagiers waarderen de goede verbindingen, de korte afstanden en het kosmopolitische karakter van de luchthaven, waarvan het succesverhaal een beslissende rol heeft gespeeld bij de vorming van de identiteit van het Rijnland en zijn inwoners door de decennia heen.

Historische hoogtepunten

Foto: Het terrein van het vliegveld in zwart-wit vanuit vogelperspectief. De doorsnede toont huizen, een hek, geasfalteerde gebieden en grasbermen.

Goed weer luchthaven

In de jaren 1950 droeg de Royal Air Force het vliegveld, dat eerder onder controle stond van de NATO autoriteiten, over aan de Duitse autoriteiten. De Britse piloten waardeerden het vliegveld zeer als een “eiland in een zee van mist”. “Wahn gap” noemden ze het heldere uitzicht op de heide in anders mistige weersomstandigheden.

Bloemenkracht

Aan het eind van de jaren 1950 was het terminalgebouw aanvankelijk een eenvoudig gebouw aan het westelijke uiteinde van de dwarswindbaan, waarvan de weelderige bloemperken het de bijnaam “Flower Airport” opleverden. In 1963 werden nieuwe afhandelingsfaciliteiten in gebruik genomen. De bloemperken bleven in de jaren 1960, net als de bijnaam.

Foto: Het check-in gebouw voor rode bloemen die uitbundig bloeien, gras en madeliefjes links vooraan, bomen rechts achteraan.
Foto: Luchtfoto van het banenstelsel op de luchthaven Keulen-Wahn.Luchtfoto toont alle drie de start- en landingsbanen en het omringende landschap, de natuur en gebouwen.

Startbaan waanzin

Op 17 maart 1961 wordt de nieuwe landingsbaan geopend; er zijn er nu drie. Twee lopen parallel van noord-west naar zuid-oost, één dwars. Air France start op 20 maart met de eerste langeafstands chartervlucht naar Tokio via Anchorage. Op 30 april start Lufthansa haar internationale lijndienst met een non-stop vlucht naar New York met een Boeing 707.

Drive-In En Vlieg Uit

Op 20 maart 1970 huldigt bondspresident Gustav Heinemann het nieuwe ontvangstgebouw voor passagiers in. Onderdeel van het functionele concept ontworpen door architect Paul Schneider von Esleben is een ruime parkeerplaats en opritten voor de kortst mogelijke afstanden naar de vliegtuigen. Terminal 1 wordt beschouwd als een baanbrekende prestatie in de typologie van luchthavens.

Foto: Snelwegafrit op Keulen/Bonn Airport, aankomst- en vertrekborden naar de parkeergarages bij de terminal, Terminal 1 op de achtergrond.
Foto: Binnenaanzicht van de hal in Terminal 1 op de luchthaven van Keulen/Bonn, zitplaatsen links, passagiers op de achtergrond, lampen aan het plafond.

Music for Airports

De Britse muzikant Brian Eno componeerde overlappende tapeloops na een verblijf op het vliegveld van Keulen/Bonn in 1977 en noemde ze “Music for Airports”. De loops waren bedoeld om een kalmerend effect te hebben op passagiers en ruimte voor hen te creëren om na te denken.

Spaceshuttle

Op 20 mei 1983 vergaapten 300.000 bezoekers zich aan de landing van een NASA-delegatie in een Boeing 747 met de spaceshuttle Enterprise op de romp.Deze spectaculaire gebeurtenis was alleen mogelijk omdat Keulen/Bonn dankzij de uitstekende technische normen voldeed aan de hoge eisen voor een noodlandingsplaats voor spaceshuttles.

Foto: Space shuttle met Terminal 1 en toeschouwers van het spektakel. De Boeing 747 staat op het platform, met de spaceshuttle Enterprise op zijn rug en het vliegveld op de achtergrond.
Foto: Sorteersysteem, medewerker die pakketten inpakt in een grote zak, op de achtergrond trolley, computer, collega's, zwart-wit.

UPS hub

Op 15 september 1986 zette het Amerikaanse vrachtbedrijf UPS zijn eerste Europese hub op. Aanvankelijk werd er een grote tent opgezet op het vliegveld en werd er elke nacht een DC-8 uitgeladen, waarbij ongeveer 40 werknemers de pakketten handmatig sorteerden. In deze pionierstijd had het bedrijf nog geen eigen sorteerhallen. UPS nam zijn eerste eigen vliegtuig in gebruik in Keulen/Bonn in 1987.

Naam sponsor

Op 4 oktober 1994 werd de luchthaven officieel omgedoopt tot “Keulen/Bonn Airport - Konrad Adenauer” nadat de familie Adenauer hiervoor toestemming had gegeven. De beschermheilige heeft zijn stempel gedrukt op de twee belangrijkste steden in de regio, omdat hij de langste en belangrijkste fasen van zijn leven in deze regio heeft doorgebracht.

Foto: Terminal 1, buitenaanzicht van Konrad Adenauer belettering en advertenties, parkeerplaats met auto's op de voorgrond.
Foto: Terminal 2 met het vliegtuig van Eurowings ervoor, belettering buiten, passagiers in het gangpad, afhandelingsmaterieel op het platform.

Glazen plafond

De nieuwe Terminal 2 werd ingehuldigd op 21 september 2000. Architect Helmut Jahn uit Chicago ontwierp het 300 meter lange en 75 meter diepe gebouw, met een totale oppervlakte van 67.000 m². De moderne gevel is volledig beglaasd over een oppervlakte van 12.500 m² en het dak is ook van glas.

Low cost

Het low-cost tijdperk begint op 27 oktober 2002 op Keulen Bonn Airport. Germanwings is de eerste low-cost luchtvaartmaatschappij die opstijgt. HLX, een andere “low-cost luchtvaartmaatschappij” van TUI, volgt op 3 december en heeft ook CGN als thuisluchthaven aangewezen. In Europa omvat het routenetwerk aanvankelijk Milaan, Venetië, Napels, Pisa en Londen.

Foto: Vliegtuigrompen op het platform voor luchtvaartmaatschappijen waaronder Eurwings, Tuifly en Maersk. Toren en vrachtgebouw op de achtergrond.
Foto: Binnenzicht van Terminal 2 met groot geel vliegtuigpictogram op de glazen gevel in de zon, gebouw buiten.

So simple

In 2003 werd de onmiskenbare huisstijl van de luchthaven geïntroduceerd, die vandaag de dag nog steeds zichtbaar is. Pictogrammen, heldere bedrijfskleuren, een corporate lettertype en een nieuw logo doordringen nu de hele luchthaven. Naast de opvallende visuals is er ook een pakkende nieuwe corporate soundtrack met prominente stemmen.

Volgende halte: luchthaven

Het treinstation van de luchthaven wordt in 2004 in gebruik genomen. De luchthaven werd aangesloten op de nieuwe spoorlijn Keulen-Rijn/Main voor een toekomst- en milieugerichte luchthaven en zo verbonden met het Europese hogesnelheidsnetwerk en het lokale openbaar vervoer. Reizigers kunnen de Dom van Keulen in 15 minuten bereiken.

Foto: Een ICE-trein rijdt het station van Keulen/Bonn Airport binnen, mensen staan op het perron, stationsklokken, informatieborden en sporen worden getoond.
Foto: Zwaaiende paus Benedictus XVI en glimlachende bondspresident Horst Köhler op het platform, met een passagierstrap en een rode lijn die de grond markeert op de achtergrond.

Pauselijk bezoek

Ter gelegenheid van Wereld Jongeren Dag bezoekt Paus Benedictus XVI het vliegveld op 18 augustus 2005. Het speciale vliegtuig van Alitalia landde op baan 14L in de stralende zon. Zeven verschillende autoriteiten waren betrokken bij de planning van het evenement en een 50-koppig projectteam van de luchthaven had het bezoek maandenlang voorbereid.

FedEx hub

Op 28.06.2010 opent het Amerikaanse vrachtbedrijf FedEx een overslagcentrum voor Zuid- en Oost-Europa. De locatie, met zijn ultramoderne, milieuvriendelijke vliegtuigvloot, is een van de belangrijkste logistieke hubs in Europa. In maart 2012 brengt FedEx als eerste lokale bedrijf de B777-F de startbaan op.

Foto: Ramp manager met walkie talkie en oranje veiligheidsvest met FedEx opdruk in achteraanzicht op het platform, op de achtergrond een vrachtvliegtuig.
Foto: Close-up van het twee verdiepingen tellende gebouw met het opschrift BACC. Kolommen bij de ingang met omringende glazen gevel.

Sterren stijgen op

Keulen Bonn Airport heeft sinds 2011 een nieuwe terminal voor de algemene luchtvaart. Particuliere en zakelijke reizigers worden afgehandeld in de General Aviation Terminal (GAT). Tot de klanten behoren sterren als Madonna, Robbie Williams, Lady Gaga en het Duitse nationale voetbalelftal. Op 1.200 vierkante meter bevindt zich een VIP-lounge en kantoor- en vergaderruimten, onder andere voor de Duitse federale politie en de douane.

Mission possible

Na ongeveer zes weken op de luchthaven van Keulen/Bonn zal SOFIA, 's werelds enige vliegende infrarood observatorium, op 16 maart 2021 opstijgen naar zijn thuisbasis in Palmdale, Californië. Het mobiele observatorium van NASA en DLR zal van tevoren 15 onderzoeksvluchten maken vanaf Keulen/Bonn. In Terminal 2 is plaats voor 150 NASA- en DLR-medewerkers.

Foto: Ruimteonderzoeksvliegtuig SOFIA stijgt op in de lucht, met de logo's van NASA en DLR op de romp en een blauwe streep eromheen.
Foto: Kamer zonder mensen met een raam aan de voorkant, veel bureaus met beeldschermen in rijen, bureaustoelen ervoor en lampen op de tafels aan het plafond.

Alles onder controle

Keulen/Bonn Airport krijgt een nieuw, ultramodern controlecentrum: sinds februari 2023 worden alle processen met betrekking tot vluchtoperaties, passagiers en vracht centraal gepland, gecontroleerd en bewaakt in het Airport Operation Control Centre (AOCC). Het controlecentrum is centraal gelegen in Terminal 1 en beschikt over 24 werkplekken en een 15 meter brede videowall met 20 schermen.

Next chapter

Sinds 1 januari 2025 is de luchthaven verantwoordelijk voor de organisatie, controle en uitvoering van luchtvaartbeveiligingscontroles en de berekening en facturering van luchtvaartbeveiligingsheffingen in Keulen/Bonn. Het voordeel van het overnemen van de controle van de federale politie is dat de luchthaven beslist welke toegestane screeningtechnologie wordt gebruikt en dat de processen efficiënter worden gecontroleerd - van aankomst tot vertrek.

Foto: Drie mensen voor een geel lichtpaneel met visualisaties van een veiligheidscontrole en letters van CGN. Nancy Faeser, minister van Binnenlandse Zaken, Barbara Heuser, voorzitter van de federale politie en Thilo Schmid, CEO van de luchthaven, in het midden.
Zoeken
Opgeslagen vluchten
Je hebt nog geen vluchten opgegeven.

Wil je pushberichten ontvangen over wijzigingen aan je vlucht? Je moet hiervoor eenmalig toestemming geven.

Deze functie is alleen beschikbaar op iOS-apparaten als je de pagina op je startscherm plaatst.