Service voor gehandicapten
Op Keulen Bonn Airport vinden wij het van groot belang, dat mensen met een handicap aangenaam en onbezorgd kunnen reizen.Op de luchthaven zorgen de mensen van het Duitse Rode Kruis voor de begeleiding van passagiers met verminderde mobiliteit.
Voorbereiding van de reis
Als u gebruik wenst te maken van de PRM (persons with reduced mobility) service, kunt u zich hiervoor het beste meteen bij het boeken in het reisbureau of bij uw luchtvaartmaatschappij aanmelden; u dient zich echter uiterlijk 48 uur voor de geplande vertrektijd aan te melden. Zonder voorafgaande aanmelding kunnen wij u geen tijdige service garanderen en kunnen de wachttijden oplopen.
U dient ervoor te zorgen, dat de luchtvaartmaatschappij op de hoogte is van uw behoefte aan begeleiding. De volgende internationale categorieën staan hiervoor tot uw beschikking; met behulp hiervan kunt u de mate van de mobiliteitsbeperking zelf vaststellen.
WCHR: De passagier kan korte afstanden afleggen en traplopen
WCHS: De passagier kan korte afstanden afleggen, maar niet traplopen
WCHC: De passagier kan niet zelfstandig lopen en niet traplopen
BLND: Passagier met een visuele beperking of blinde passagier
DEAF: Passagier met een auditieve beperking of dove passagier
BLND-DEAF: De passagier is blind en doof
DPNA: De passagier heeft een intellectuele of ontwikkelingsstoornis
Aankomst en vertrek
Met de auto
Personen met een zware handicap kunnen op vertoon van hun blauwe EU-gehandicaptenparkeerkaart enkel in parkeergarage 2 uit coulance maximaal 24 uur gratis parkeren, d.w.z. een korting van 100%. Als u langer dan 24 uur parkeert, krijgt u eveneens uit coulance een korting van 50% op het actueel geldende parkeertarief in parkeergarage 2. U dient daartoe bij het uitrijden uit parkeergarage 2 de gehandicaptenparkeerkaart en uw identiteitsbewijs te tonen bij de bemande kassa in P2 (niveau 4 bij de uitrit naar de snelweg) en ons uw persoonlijke gegevens te geven, zodat wij deze kunnen controleren. Deze coulanceregeling geldt enkel voor personen op wiens officiële gehandicaptenparkeerkaart de codes "aG", "H", "B" of "Bl" zijn vermeld.
De vrijwillig verleende kortingen gelden niet voor onlinetarieven, resp. bij onlinereserveringen van een parkeerplaats en worden enkel verleend na overlegging en kopie van de gehandicaptenparkeerkaart en het identiteitsbewijs.
In parkeergarage 2 zijn er in de parkeersectoren noodknoppen aangebracht, via welke u om hulp kunt verzoeken, als dit nodig is. De locatie van de noodknoppen is aangegeven door middel van bordjes. Bij het parkeren dient de houder van de gehandicaptenparkeerkaart persoonlijk aanwezig te zijn, omdat de kaart niet overdraagbaar is. Houd er a.u.b. rekening mee, dat Flughafen Köln/Bonn GmbH de kortingen van 50 en 100% op vrijwillige basis verstrekt; u heeft daarom geen recht op de korting.
Speciale parkeerplaatsen voor gehandicapten vindt u in parkeergarage 1: op het hoogste niveau, in parkeergarage 2: op niveau 4 / in sector A, en in parkeergarage 3: op niveau 1 / in sector A. U kunt met vragen terecht bij de beheerder van de parkeergarage.
+49 (0)2203 40-2166
+49 (0)2203 40-5786
Met de bus
Vanaf Keulen:
Om op Keulen Bonn Airport te komen neemt u tramlijn 7 tot Porz Markt; daar neemt u lijn 161 naar de luchthaven.
Dienstregeling van de Kölner Verkehrs-Betriebe
Dienstregelingen van de Kölner Verkehrs-Betriebe om te downloaden
Dienstregeling van de VRS
Vanaf Bonn:
Vanaf Bonn Hauptbahnhof neemt u lijn SB 60, die rechtstreeks naar Keulen Bonn Airport gaat.
Dienstregeling van Stadtwerke Bonn
De bushaltes voor de lijnbussen bevinden zich tussen Terminal 1 en 2 op niveau 0.
Met de langeafstandsbus:
Keulen Bonn Airport heeft een busstation voor langeafstandsbussen. Dit bevindt zich aan het einde van Terminal 2/D op het aankomstniveau. U kunt bij de busondernemingen informatie krijgen over de diverse verbindingen.
https://www.koeln-bonn-airport.de/parken-anreise/fernbus.html
Met de trein
Met de trams S13 en S19 reist u in 15 minuten van Köln Hauptbahnhof naar de luchthaven. U kunt ook met de ICE of de regionale trein RE8 naar de luchthaven reizen.
De terminals zijn bereikbaar via liften.
Actuele dienstregeling voor aankomst op Keulen Bonn Airport
Op de luchthaven
Service Points
Nadat u bent aangekomen op de luchthaven, gaat u naar de incheckbalie van uw luchtvaartmaatschappij om deze te vertellen dat u assistentie heeft aangevraagd bij de boeking. U wordt dan verzocht te wachten bij een van onze Service Points (Terminal 1 Vertrek B en C; Terminal 2 Vertrek D West).
Als u uw instapkaart al heeft, kunt u ook direct naar een van de Service Points gaan. Een medewerker van het Duitse Rode Kruis ontvangt u hier en regelt uw begeleiding. U wordt hier te zijner tijd opgehaald en naar de vertrekhal gebracht.
U kunt natuurlijk ook naar onze informatiebalies in Terminal 1 en 2 gaan, daar helpt men u graag verder.
+49 (0)2203 40-2323
+49 (0)2203 40-4322
Arts en apotheker:
Ons Medical Center in het openbare deel van Terminal 1 is dagelijks geopend van 07:30 tot 16:00 uur. Daar kunt u terecht voor algemene arts- en tandartsdiensten. Een apotheek vindt u op het vertrekniveau in Terminal 1; deze is dagelijks geopend van 06.00 tot 21.00 uur.
In de documenten, die u kunt downloaden, vindt u informatie over overige diensten en meer informatie over de PRM-service op Keulen Bonn Airport.
Keulen Bonn Airport wenst u een aangenaam verblijf en een onbezorgde reis!