Goed begeleid
Hoe reis je barrièrevrij?
HomePassagiersReisvoorbereidingReizen zonder barrières

Barrièrevrij reizen

De gratis PRM-service (people with reduced mobility) biedt hulp aan mensen met een lichamelijke of geestelijke beperking. Het Duitse Rode Kruis begeleidt deze passagiers namens de luchthaven tot het vertrek of haalt ze bij aankomst uit het vliegtuig.

Stel uw luchtvaartmaatschappij, touroperator of reisagent op de hoogte van uw behoefte aan assistentie bij het boeken van uw vlucht, maar niet later dan 48 uur voor vertrek (telefonisch of per e-mail). Als u later boekt, kunnen er langere wachttijden zijn. Boeken op de luchthaven is niet mogelijk. 

De volgende internationale categorisering wordt gebruikt om de mate van beperking te beoordelen: 

  • WCHR
    Passagiers kunnen korte afstanden lopen en trappen beklimmen. Ze worden naar de gate gebracht.
  • WCHS
    De passagier kan korte afstanden lopen maar geen trappen beklimmen. Ze worden naar de vliegtuigdeur gebracht en, indien nodig, naar hun stoel.
  • WCHC
    De passagier kan niet zelfstandig lopen en kan geen trappen lopen. Ze worden naar hun stoel gebracht of bij aankomst opgehaald.
  • BLND
    Visueel gehandicapte of blinde passagier.
  • DEAF
    Dove of slechthorende passagier.
  • DPNA
    Passagier met een verstandelijke beperking of leerproblemen.

Licht uw luchtvaartmaatschappij in als u mobiliteitshulpmiddelen of een hulphond wilt meenemen.

Foto: Duitse Rode Kruis

Duitse Rode Kruis

Eerste hulp, PRM-dienst

Waar zijn er parkeerplaatsen voor mensen met een handicap?

Parkeerplaatsen voor mensen die in het bezit zijn van een blauwe EU-parkeerkaart zijn te vinden:

Laat de blauwe EU-parkeerkaart duidelijk zichtbaar zien. De routebeschrijving naar de barrièrevrije parkeerplaatsen in parkeergarage 2 kunt u hieronder als PDF downloaden.

U wilt één uur of korter parkeren

Met een blauwe EU-parkeerkaart of een gehandicaptenkaart met het symbool aG, H, B of Bl kunt u een uur gratis parkeren in parkeergarage 2 of in de zones voor kort parkeren (P1 kort  of P1 A).

Na binnenkomst in de parkeergarage gaat u naar de kassa in P2 (niveau 4) of naar de informatiebalie in Terminal 1.Op vertoon van uw ID-kaart voor zwaar gehandicapten en ID-kaart krijgt u een uur korting.

Parkeert u langer dan een uur?

Als u langer dan 1 uur parkeert, ontvangt u een korting van 50% op het huidige parkeertarief in parkeergarage 2 alleen. Toon uw gehandicaptenkaart en ID-kaart bij de kassa in P2 (niveau 4) voordat u de parkeergarage verlaat.

In beide gevallen: 

  • De badgehouder:in moet aanwezig zijn, want de badge is niet overdraagbaar. 
  • Persoonsgegevens zijn nodig voor controledoeleinden en er wordt een kopie van de ID-kaart gemaakt.
  • De kortingen zijn niet van toepassing op online tarieven en reserveringen.
  • De kortingen worden verleend op vrijwillige basis er is geen recht op het verlenen van kortingen 

In parkeergarage 2 zijn noodoproeptoetsen die gebruikt kunnen worden om hulp in te roepen als dat nodig is. De noodoproepknoppen zijn gelabeld.

Als u vragen hebt, kunt u contact opnemen met het beheer van de parkeergarage:

Foto: Parkeerbeheer

Parkeerbeheer

Algemene vragen

Raad voldoende tijd aan om op de luchthaven aan te komen en in te checken.

Begeleiding naar de terminal
Wilt u opgehaald worden in de parkeergarage, op de oprit van de terminal, bij de taxistandplaats of bij het langeafstandsbusstation, meld u dan bij een oproeppunt bij de ingangen van de terminal. U vindt ze hier: 

  • Terminal 1: Ingang Höhe Check-in 100 (buiten het gebouw)
  • Terminal 1: Ingangshoogte check-in 200 (buiten het gebouw)
  • Terminal 1: Niveau 0 (bij de huisartsenpost)
  • Parkeergarage 2: Niveau 4 
  • Parkeergarage 32/langeafstandsbusstation: Ingang terminal

(Online) inchecken
Vertel het incheckpersoneel dat u de kinderopvang hebt geboekt. Het incheckpersoneel informeert het Duitse Rode Kruis en wijst u de weg naar het PRM-servicepunt. Daar word je ongeveer 50 minuten voor vertrek opgewacht en door de beveiliging naar de gate begeleid.

Ook als u online hebt ingecheckt, meld u dan bij de incheckbalie van uw luchtvaartmaatschappij (voorregistratie alleen is niet voldoende).

Veiligheidscontrole
De PRM-medewerkers begeleiden u door de beveiliging naar de gate. Houd rekening met de vereisten voor handbagage.  

Begeleidende persoon
Eén begeleidend persoon is toegestaan om u te vergezellen in de veiligheidszone naar de gate (beide ouders in het geval van kleine kinderen). Meld u samen met de begeleider bij de incheckbalie van uw luchtvaartmaatschappij.

Eigen rolstoel 

  • Rolstoelen en andere hulpmiddelen moeten worden geregistreerd. Informeer bij uw luchtvaartmaatschappij naar de vervoersvoorwaarden voor het vervoer van uw rolstoel of elektrische rolstoel. In de regel is het vervoer gratis.
  • Ingecheckte rolstoelen worden in het vrachtruim vervoerd. Je wordt dan in een luchthavenrolstoel naar het vliegtuig gebracht en bij aankomst opgehaald in een luchthavenrolstoel. Je krijgt je rolstoel bij de bagageband.Als alternatief kun je je eigen rolstoel bij je houden tot aan de gate en hem daar inleveren.

Hulphond

Uw hulphond moet worden geregistreerd wanneer u uw vlucht boekt. Informatie over de servicenormen van PRM zorg vindt u hieronder.

Zoeken
Opgeslagen vluchten
Je hebt nog geen vluchten opgegeven.

Wil je pushberichten ontvangen over wijzigingen aan je vlucht? Je moet hiervoor eenmalig toestemming geven.

Deze functie is alleen beschikbaar op iOS-apparaten als je de pagina op je startscherm plaatst.